PROJECTE EDUCATIU

Escola Nova 21

L'Escola Santa Eulàlia, amb la voluntat expressa de millora constant i d'adaptar-se als canvis positius de la societat de la qual forma part, va decidir integrar-se a la iniciativa escolanova21 amb la pretensió de contribuir que tots els seus alumnes gaudeixin d'un aprenentatge rellevant i amb sentit.

Escolanova21 impulsa un procés de treball conjunt entre escoles, comunitat educativa, administracions públiques, entitats, universitats i institucions internacionals. Un procés que ajudi a dibuixar les claus que permetin moure'ns cap a l'objectiu conjunt d'un sistema educatiu avançat. Es parteix del convenciment que l'educació millora a través de la col·laboració, l'intercanvi i l'aprenentatge mutu: entre infants i joves, entre mestres, entre escoles i entre societats.

Aplegar els esforços de canvi en un objectiu comú

Molts mestres i professors, mares i pares, responsables públics i persones interessades en l'educació prenen consciència de la necessitat de superar el model d'ensenyament transmissor i possibilitar que els infants i joves puguin gaudir a l'escola d'experiències d'aprenentatge rellevants i amb sentit, que millorin la seva expectativa vital en dignitat, capacitat i benestar, els possibiliti ser persones autònomes amb una vida plena i reverteixi també en una societat més cohesionada i capaç de donar resposta als reptes globals, formant ciutadans lliures i responsables. Per a això, el programa vol primerament conscienciar la societat de la urgència i possibilitat del canvi educatiu de tot el sistema cap a l'horitzó comú que ha anomenat 'marc d'escola avançada'; i, en segon lloc, al llarg de tres anys vol crear coneixement i procediments per fer possible aquest canvi.

Arreu del món s'apunta a la necessitat del canvi educatiu

'Vivim en un món caracteritzat pel canvi, la complexitat i la paradoxa. Aquests canvis indiquen l'emergència d'un nou context global per a l'aprenentatge que té implicacions vitals per a l'educació. Això requereix que revisem el propòsit de l'educació i l'organització de l'aprenentatge. La complexitat del món d'avui requereix una aproximació comprensiva a la política educativa inserida en una millor comprensió de la manera com el coneixement es crea, es controla, es dissemina, s'adquireix, es valida i es fa servir. També requereix un desenvolupament dels principis ètics que governen l'educació i el coneixement com a béns comuns'. (Font: UNESCO – Presentació web de 'Rethinking Education')

'L'estudiant del segle 21 és diferent del tipus d'estudiant que ha dominat el segle 20. El que aprenem, la manera com ho aprenem, i com això és ensenyat, està canviant. Això té implicacions per a les escoles i per a l'educació superior, així com per a l'educació al llarg de la vida. Durant la major part del segle passat, la creença estesa entre els actors que definien les polítiques públiques era que calia obtenir els coneixements bàsics en educació abans d'adquirir habilitats més àmplies. És com si les escoles haguessin de ser avorrides i dominades per l'aprenentatge memorístic abans que pogués aflorar un aprenentatge més profund i estimulant. Els qui es mantenen en aquesta visió no s'haurien de sorprendre si els estudiants perden interès o abandonen les escoles perquè no poden relacionar el que hi passa amb les seves vides reals'. 'L'educació avui va molt més sobre maneres de pensar que impliquen aproximacions creatives i crítiques a la solució de problemes i a la presa de decisions. També va de maneres de treballar que inclouen la comunicació i la col·laboració, així com els instruments que es requereixen, tals com la capacitat de reconèixer i aprofitar el potencial de les noves tecnologies o, per descomptat, d'evitar els seus riscs. I igualment, l'educació va de la capacitat de viure en un món multifacètic com a ciutadans actius i compromesos. Aquests ciutadans contribueixen a determinar què volem aprendre i com volen aprendre-ho, i és això el que dóna forma al paper dels educadors'. (Font: OCDE - Andreas Schleicher, Director for Education and Skills)